PIERO FILIPPI – PROSLAVLJENI TENOR

Na hrvatskim opernim pozornicama proslavili su se mnogi stranci kojima je Hrvatska postala trajna ili privremena domovina, a posebno je bio velik broj inozemnih tenora. Jedan od njih bio je i Talijan Piero Filippi. Rodio se u Muggiji kraj Trsta 29. lipnja 1927. U Trstu je završio Trgovačku akademiju, no još kao šesnaestogodišnjak pokazao je želju za pjevanjem i 1944. počeo pjevati u zboru Teatra Verdi u Trstu. Kao solist debitirao je 1947. u ulozi Melota u operi Tristan i Izolda Richarda Wagnera i nakon toga počeo ozbiljno učiti pjevanje kod maestra Mira Lozzija.

Na početku karijere Filippi se smatrao baritonom i učio je baritonske uloge, no kasnije je svrstan među tenore. Kad je Opera Hrvatskog narodnog kazališta u Osijeku tražila tenora, jedan je znanac preporučio 26-godišnjeg Filippija, i on je 1954. debitirao kao Pinkerton u Puccinijevoj Madame Butterfly. Time je počela njegova karijera u Hrvatskoj. U Osijeku je tijekom jedne sezone ostvario šest uloga: uz Pinkertona još i Rodolfa u operi La Bohème i Luigija u Plaštu, Edgarda u Luciji di Lammermoor, Don Joséa u Carmen, Alfreda u Traviati i Turiddua u Cavalleriji rusticani. Na preporuku Nade Puttar-Gold ravnatelj Opere HNK u Zagrebu Milan Sachs pozvao je Piera Filippija u Zagreb i nakon audicijske predstave u Zagrebu u ulozi Don Joséa (Georges Bizet, Carmen) 1955. angažirao ga je za stalnog člana zagrebačke Opere, što je ostao do odlaska u mirovinu 1983. Nastupati je nastavio sve do 1990. Tijekom karijere ostvario je osamdesetak, pretežito glavnih tenorskih uloga, većinu na hrvatskim pozornicama a manji dio na sceni ljubljanske opere te talijanskih kazališta u Trstu, Bologni, Parmi, Napulju, Reggio Emiliji, Modeni, Piacenzi. Zahvaljujući velikoj muzikalnosti i pamćenju muzičkog teksta brzo je savladavao ulogu za ulogom.

Za ulogu Canija (Ruggiero Leoncavallo, Pagliacci) i Hermana (Petar Iljič Čajkovski, Pikova dama) u HNK u Zagrebu dobio je 1966. Nagradu Milke Trnine. Prema ocjeni muzikologinje Marije Barbieri, Piero Filippi bio je tenor izražajne snage, glasovne širine i sjaja, dotjerane vokalne tehnike, obdaren uz to muzikalnošću i smislom za glumu, impozantan pojavom i gestom, svoje je uloge oblikovao dramatski proživljeno dominirajući scenom. Najbolja su mu ostvarenja složeni, vokalno i interpretativno zahtjevni likovi, osobito u djelima suvremenijih autora, posebno hrvatskih. Prvi je tumačio uloge Menenija (Stjepan Šulek, Koriolan) 1958., Marka Pola (Ivo Tijardović, Marko Polo) 1960., Čovjeka Adama (Silvije Bombardelli, Adam i Eva) 1967., Nadu (Milko Kelemen, Opsadno stanje) 1971.

Među njegove uspjele kreacije svjetskog repertoara ubrajaju se Cavaradossi, Des Grieux, Luigi i Rodolfo (G. Puccini, Tosca, Manon Lescaut, Plašt i La Bohème), Turiddu (P. Mascagni, Cavalleria rusticana), Don Carlos, Fenton, Izmajl, Alfredo i Manrico (G. Verdi, Don Carlos, Falstaff, Nabucco, Traviata i Trubadur), Jason (L. Cherubini, Medeja), Andrea Chenier (U. Giordano, Andrea Chenier), Samson (C. Saint-Saëns, Samson i Dalila), Faust (C. Gounod, Faust), Englez (J. Ibert, Angelique), Walther von Stolzing i Erik (Wagner, Majstori pjevači i Ukleti Holandez), Max (C. M. Weber, Strijelac vilenjak), Bobčinski (W. Egk, Revizor), Lenski (Čajkovski, Evgenij Onjegin), Pjer Bezuhov (S. S. Prokofjev, Rat i mir), Dimitrij, Galicin i Andrej (M. P. Musorgski, Boris Godunov i Hovanščina), Indijski gost (N. A. Rimski-Korsakov, Sadko), Steva, Tihon i Luka Kuzmič (L. Janaček, Jenufa, Katja Kabanova i Iz mrtvog doma), Andrej (E. Suchon, Vrtlog), Peter Grimes (B. Britten, Peter Grimes).

Od uloga u djelima hrvatskih skladatelja ističu Adel i Ivo (J. Hatze, Adel i Mara i Povratak) i Ivo (I. Brkanović, Ekvinocij), a značajne su i Sokolović te Juranić (I. Zajc, Nikola Šubić Zrinjski), Petar Kulušić i Dalion (J. Gotovac, Mila Gojsalića i Dalmaro), Ferdinand (Šulek, Oluja), Vukosav i Porin u koncertnoj izvedbi (V. Lisinski, Ljubav i zloba i Porin), Nesreća, Markiz, kao i Đavo (B. Bersa, Postolar od Delfta). Piero Filippi umro je 7. travnja 2012. u Trstu.

 

Tekst je sufinanciran sredstvima Fonda za poticanje pluralizma i raznovrsnosti elektroničkih medija.